نوافذ

دربكة و ضحك يسرت ولادة متعسرة إنه العقل

رضا أسعد

واشنطن- منذ وطئت قدماي أرض أمريكا في أواخر السبعينات ،بدأت قائمة طعامي تخسر كثيرا مما ليس مألوفاً هنا ،كلسان  الغنم و كروشه و رأسه و قدميه و مخّه و رئتيه، و كبده و خصيتيه، والقائمة تطول. من تلك القائمة ، كان المخ ( النخاع) واحد من أهم طقوس أصباح أيام عملي، إذ كنت زبوناً دائماً لبائع سندويشات على مدخل حارة سوق ساروجة في دمشق.سندويشة نخاعات شهية مسخّنة بين طرفي سخّان خاص، مع مخلل الخيار وخلطة الحر . تلك السندويشة كانت مفتاح طاقة بدء نهار عملي اليومي.

لم تختلف تلك السندويشة عن غيرها مما كنّا نأكله من كل أعضاء الحيوانات التي تؤكل، فاللسان والكروش وغيرها كانت متساوية من حيث عدم الاكتراث لأي عضو في الذبيجة ، إذ المهم ما تحب وما تشتهي، وحدها سندويشتي “النخاعية” عادت إلي بالذاكرة  وأنا أقرأ بعض القصص التي تحكي عن مقدرة “المخ” أو كما ظننت،الهائلة في تغيير المزاج و الاحاسيس و اتّخاذ القرارات . من أجمل هذه  القصص ما كان يُروى عن الشاعر،الطبيب ،العالم، الانسان، المحب ،المتمرد ” أقدم طبيب في حماة، و أقدم سائق في حماة، و أقدم شاعر في حماة و أتعس شاعر في حماة” ،حسب ما كان يصف نفسه،  وجيه البارودي ، رحمه الله .

تقول القصة “انه طُلبَ منه ذات يوم أن يذهب إلى بيت امرأة في حالة مخاض. و كانت الولادة متعسرة. لاحظ ذلك على المرأة. طلب على الفور طبلة(دربكة) ،وبدأ بالنقرعليها  والرقص مع الصبايا الموجودات. غرقت المرأة بالضحك  أنجبت طفلها بيسر. عندما سئل عن سبب قيامه بهكذا فعل قال : كانت المرأة خائقة متشنجة، وهذه الحالة لا يفكها إلا الضحك أو الفزع.اخترت الضحك.”

وكعادتي في معرفة المزيد عن موضوع أي مقالة أكتبها، أخذت اقرأ و أبحث عن ذاك المسمى ” المخ” او” الدماغ” وعلاقتهما  بالعقل.

بدأت أقرأ:  مصطلحات طبية،و تفسيرات معقدة، تشبه تفاسيرالروح و الجسد، الوجع و الجرح، الاذن و السمع … كيانات حسية تختلط بمشاعر لاحسية يصعب تحديدها. و كوني لا أفقه في الطب و لا أفهم مصطلحاته، ولأن غايتي معرفة المسؤول عن الضحكة التي يسرت ولادة المرأة المتعسرة، و الاحاسيس و الافكار و الذاكرة و المزاج و القرارات، لآرفع القبّعة له، اعتمدت التعريفات البسيطة و توصلت الى التالي:

” المخ ليس الدماغ، وليس العقل “. المخ كائن مادي وهو الجزء الاكبر من الدماغ مسؤول عن جمع المعلومات و تحليلها، وهو المصدر الرئيس لانتاج المعلومة، أما العقل فهو ليس  كياناً مادياً لكنه المسؤول عن قدرة التفكير والوعي والذكاء. ” إذن العقل هو ضالتي المنشودة!

شكرت الله إذ أن ما كنت آكله لم يكن الروح بل المادة. و تساءلت إن كان ما جعل المرأة في قصة الطبيب وجيه البارودي  تلد بدون ألم  استجابة للعقل الآمر بالضحك، لمَ لا نستمع له حين يأمرنا ان نستبدل الكراهية بالحب!  و الغدر بالوفاء! والتهور بالحكمة ! لم لا نستمع له حين تتضارب أمامنا خيارات القرارات فنتّخذ الصائب منها!

أسئلة أترك الاجابة عنها  للمختصين في حقل الطب، السريري منه و النفسي.

بوابة الشرق الأوسط الجديدة

 

 

A Drum, Laughter, and an Easy Delivery It’s the Mind

Reda Asaad, Washington, DC

   Since I set foot on American soil in the late seventies, my menu has lost many items that are not common here, such as sheep’s tongue, tripe, head, feet, brain, lungs, liver, and testicles, among others. From that list, the brain (marrow) was one of the most important rituals of my workday mornings. I was a regular customer of a sandwich vendor at the entrance of Souk Saroujah in Damascus. A delicious brain sandwich heated in a panini, with pickled cucumbers and a spicy mix. That sandwich was the key to starting my daily workday.

This sandwich was no different from the rest of the animal parts we used to eat. The tongue, tripe, and others were equally treated with indifference to any specific part of the animal; the important thing was what you liked and craved. Only my “brain” sandwich came back to my memory as I read some stories that talk about the incredible ability of the brain to change mood, feelings, and decision-making. One of the most beautiful of these stories was about the poet, doctor, scholar, humanist, lover, rebel “the oldest doctor in Hama, the oldest driver in Hama, the oldest poet in Hama, and the saddest poet in Hama,” as he used to describe himself, Wajih al-Baroudi, may he rest in peace.

The story goes, “One day, he was asked to go to the house of a woman in labor. The birth was difficult. He noticed this in the woman. He immediately asked for a drum (darbuka), and started drumming and dancing with the girls present. The woman burst into laughter and gave birth easily. When asked why he did such a thing, he said: The woman was frightened and tense, and this state can only be relieved by laughter or shock. I chose laughter.”

As usual, in my quest to know more about any subject I write about, I started reading and researching what is called “the brain” or “the mind” and their relation to the intellect.

I began to read: medical terms, complex explanations, similar to interpretations of the soul and body, pain and wound, ear and hearing… Sensory entities mingled with non-sensory feelings that are difficult to define. Since I do not understand medicine and its terminology, and because my goal was to know the entity responsible for the laughter that facilitated the difficult birth, feelings, thoughts, memory, mood, and decisions, to tip my hat to it, I relied on simple definitions and concluded the following: “The brain is not the mind, nor is it the intellect.” The brain is a physical entity and the largest part of the brain responsible for collecting and analyzing information, and it is the main source of producing information. As for the mind, it is not a physical entity, but it is responsible for the ability to think, be aware, and be intelligent. “So the mind is my sought-after goal!

I thanked God that what I used to eat was not the soul but the matter. And I wondered if what made the woman in Dr. Wajih al-Baroudi’s story give birth without pain was a response to the mind’s command to laugh, why do we not listen to it when it commands us to replace hatred with love! And treachery with loyalty! And recklessness with wisdom! Why do we not listen to it when conflicting decision options confront us and make the right one!

These are questions I leave to specialists in the field of clinical and psychological medicine to answer.

Great Middle East Gate

لزيارة موقع بوابة الشرق الاوسط الجديدة على الفيسبوك

لزيارة موقع بوابة الشرق الاوسط الجديدة على التويتر

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى